rättsmedel för snarkning cialis Sun utslag rättsmedel viagra rättsmedel ordbok

Kunden har alltid rätt. Förutom när kunden har fel.

croissant_6G8A3712

Idag fick jag anledning att reflektera över det här med att kunden alltid har rätt. För första gången på sju år med bageriet gjorde jag det där som man bara inte får – jag bad ett par kunder om att inte komma hit mer.

Det hela började med att en av tjejerna som jobbar i butiken kom till mig med oro i blicken och frågade vad hon ska säga till kunder som tycker att det är för dyrt att handla på Solhaga. Det händer som väl är ganska sällan här, men ibland kommer den här frågan upp för alla oss som jobbar med mathantverk. Ett par i yngre pensionsåldern hade just beställt en fika, och trots att hon försökt berätta allt om vårt hantverk och de lokala råvarorna så gick budskapet inte fram.
– Den förklaringen köper jag inte, men vi är ju inte här så ofta som tur är, hade mannen svarat.

Jag går ut i trädgården med en silverbricka till det äldre paret. Två croissanter med Skrea bondost och hallonsylt, samt en kanna kaffe. Hela kalaset kostar 83 kronor per person.

Croissanterna är kavlade med riktigt smör, det tar tid och är extra svårt på sommaren när det är varmt. Sylten har vi kokat själva utan tillsatser. Osten är från Skrea Ost, ett litet mejeri här i närheten som ystar KRAV-märkt ost på mjölk från grannens kor. Och det färskmalda kaffet som serveras i fin kanna från Antikstället är nyrostat till perfektion av Daniel på Slöinge Kafferosteri strax intill. Det är ekologiska handplockade bönor, direkt inköpta av sydamerikanska bönder som fått ordentligt betalt. Om kaffet i kannan tar slut ingår påtår. Bryggd av mina duktiga medarbetare som de närmaste tre åren kommer att få sina löner höjda med minst de 6,5 procent som det beslutades om i avtalsrörelsen nu senast. Och som kommer att diska de fina kopparna efteråt i en maskin som en reparatör fick komma och laga förra veckan. Och torka av bordet på verandan, omgiven av den prunkande trädgård som Ante och jag har jobbat i flera år på att skapa. Det kostar vad det kostar helt enkelt.

skafferimacka6G8A3710

Ett annat exempel – den här veganska skafferimackan kostar 75 kronor på Solhaga, och Ante fick häromdagen höra av ett par gäster att detta var dyrt. Han berättade för dem om en ännu dyrare macka han köpt på Q8, för 58 kronor. En macka i plastförpackning med industribröd och någon röra med tusen tillsatser. Då känns väl 17 kronor inte så farligt att lägga emellan för att få en skiva riktigt bröd med nyskördad blomkål och romanesco i tre olika färger från Ugglarps Grönt? Nej, det tyckte gästerna inte heller faktiskt nu när han berättade om det. Ju mer du anstränger dig för att göra det lilla extra, desto brantare blir helt enkelt priskurvan uppåt, och där gäller det att verkligen leverera.

Nu tillbaka till det äldre paret på verandan:

Jag frågar lite försiktigt om hur det kan komma sig att de inte tycker att allt detta är värt pengarna, men hinner knappt avsluta meningen förrän mannen avbryter.
– Era priser här är rent FÖRJÄVLIGT höga, ska jag säga dig!
– Oj, säger jag, det var verkligen starka ord.
Mannen berättar om ett ställe i Göteborg där man minsann får rostat bröd med tomatsås och en kopp kaffe för bara 50 kronor.

Jag försöker förklara skillnaden mellan en skiva rostat bröd (gud vet av vilken kvalitet) och en handkavlad croissant med riktigt smör och alla fina tillbehör, men han vill verkligen inte höra på det örat.
– Jo, men nu när du använder sådana kraftuttryck om det vi gör vill jag gärna förklara, säger jag i lite lättsam ton.

Då tänder han till.
–Nu ska du inte börja med mig! Jag använder precis vilka ord jag vill, ÄVEN när jag pratar med svenskar!
Wow, tänker jag. På något sätt lyckas han apropå ingenting understryka att han brukar svära ännu mer åt icke-svenskar. Trevlig kille.
– Om ni använder närproducerade råvaror borde det väl vara BILLIGARE, eller hur! Och hyrorna här i Slöinge är väl inte lika höga som i Göteborg? fortsätter han.
Nja, säger jag, de närproducerade råvarorna är ju småskaligt hantverk, så det kostar en del extra jämfört med pålägg från industrin. Och någon jättevinst gjorde vi inte här förra året. Bara tvåhundratusen kronor på en omsättning på sju miljoner.

Mannen låter sig inte bevekas, utan går på i ullstrumporna om att det finns ett bageri i stan där de bor där brödet inte ALLS kostar så här mycket, och till slut kan jag inte låta bli att ställa frågan som nu är helt uppenbar för oss alla.
– Om ni tycker att det är så dyrt här och ni är missnöjda innan ni ens har fikat – varför kommer ni hit överhuvudtaget?
– Nä vi sa precis det, att vi kommer INTE tillbaka, säger frun. Nu vill jag ha pengarna tillbaka och gå.
Varpå mannen drar ett djupt andetag och dänger till med en riktig klassiker inom traditionell marknadsföring.
– KUNDEN HAR ALLTID RÄTT! nästan skriker han.
– Ja, förutom när kunden faktiskt har fel, hör jag mig själv säga. Det ingår påtår, så jag fyller gärna på kannan om ni vill ha mer kaffe. Men efter det behöver ni nog inte komma hit mer.

Sedan går jag in i bageriet och funderar på varför jag blir så provocerad. Just de här personerna gick ju helt klart utanför ramarna för vad som är ett normalt beteende och jag borde inte ha lagt någon energi på att argumentera. Jag är ju egentligen bara väldigt glad att de allra flesta av våra gäster förstår varför en bulle på Solhaga kostar mer än industribullarna i frysdisken på ICA. Det finns så många som verkligen uppskattar allt engagemang och hantverk som ligger bakom varenda liten detalj. Som inte tycker att det är dyrt, utan värt.

Kanske blir jag bara bedrövad över den totala onödigheten i att en människa tar sig rätten att säga till en annan att det du gör är inte värt något för mig. Om jag själv till exempel tycker att BMW är en för dyr bil är det väldigt enkelt – jag köper något i en lägre prisklass. Jag är i min fulla rätt att tycka precis vad jag vill om bilar, men jag går knappast till butiken som säljer BMW och skäller ut de stackars försäljarna.

Vi var alla lite tagna av den negativa händelsen under timmarna efteråt, men på något sätt var det som att all uppskattning från våra andra besökare värmde lite mer än vanligt.

Det är väl klart att man alltid ska utgå från att kunden har rätt. Det är kundens behov och upplevelse som kommer i första rummet, där ligger makten och beslutet om det utbyte av pengar och varor som förhoppningsvis ska äga rum. Hela vår existens som företagare bygger på att vi lyssnar och tar till oss synpunkter av alla de slag. Men får man bete sig precis hur som helst bara för att man är kunden? Nej, säger jag. Den makten får inte missbrukas och användas som ursäkt för att vara nedlåtande och arrogant mot en medmänniska. Tänk på det och var snälla mot varandra därute. Både ni som köper och som säljer.

65 kommentarer om ”Kunden har alltid rätt. Förutom när kunden har fel.”

  1. Lena

    Kunden har verkligen inte alltid rätt. Särskilt inte om personen i fråga verkar må dåligt av helt andra skäl. Bara glöm det! Om era priser är rätt eller inte kommer visa sig automatiskt. Utbud och efterfrågan.
    Fortsätt med det ni gör och tror på!!

  2. birgitta strömblad

    Tyvärr är det så att dumskallar blir man aldrig kvitt!!

  3. Väldigt bra skrivet Sara! och agerat i övrigt jag har jobbat en hel del inom handel mött alla möjliga varianter, de ja dock har dragit lärdom av är att många inte alla vill ofta bara prata av sig hur uppjagade och arroganta de än må verka, stressen styr mycket speciellt i en mataffär där man får höra alla möjliga kommentarer de finns de som vräker ur sig otaliga saker och sen lugnar ner sig efter jag själv har talat dom tills sans eller rättare sagt bara haft en lugn hjälpande ton hela vägen, sen finns de dom som så att säga aldrig ger sig och bara är ute efter trycka ner sitt negativa/dåligmående i något där finns de sällan något att bistå med och kommentaren du hade; behövs (nog) inte komma tillbaka något mer fungerar då som oftast utmärkt då kunden inte har så mycket mer att tilläga.

    Stå på dig! – annars gör någon annan det!

    (länkad från Lisa Lemkes facebooksida)

  4. Lena Persson

    Har arbetat som demotant i över 10 år o jag kan verkligen intyga att tyvärr finns det kunder som kan vara hur otrevliga o bära sig svinigt åt. Säger man till då är risken stor att man får lämna butiken o bli portad för alltid.

  5. Kenneth

    Tror inte att det här paret mår sämre än andra, däremot tror jag att de har drivit sin attityd att alltid vara prismedveten och kritisk kund liiite för långt. Gissar att det kan vara något av en generationsfråga, en 25-åring som kan välja bland flera “fik” som har lokalproducerat, ekologiskt och mervärt får ju en annan relation till detta än den generation som fötts upp på allt mer industriproducerat, syntetiskt och fjärrlevererat.

  6. Linda

    Jag har aldrig tidigare hört talas om ert smultronställe, men efter den här fruktansvärda gästen och ditt handlande och era hantverk vill jag verkligen göra ett besök!

  7. Sanna

    Fina, fina. Skit in och skit ut, brukar jag tänka.
    Bra att du sade ifrån, det är klart att de inte ska vara välkomna tillbaka!
    Fortsätt med vad ni gör, vi är så många som uppskattar det och som tycker att det är värt att betala för kvalitet, hantverk och för att jorden ska må bättre.

    Skaka av er de onda och fortsätt säga ifrån!

    Ni är bäst!

    Sanna

  8. Tycker du hanterade kunderna klockrent! Man får det man betalar för, passar det inte kan man gå någon annanstans!

  9. Hej,vilka avskyvärda människor, vad man än säger så tolkas det till något negativt. Jag bor i Holland och var inne hos er i juli tillsammans med min mor på 93 år. Vi drack kaffe och åt en helt underbar macka. Vad ni gör i bageriet och runt omkring är så inspirerande. Man ser att det jobbas hårt och att det är långa dagar. Jag betalar gärna för allt det extra, det är så roligt att ni finns över huvud taget. Du gjorde alldeles rätt, sura miner hör inte dit. Bort med dom!

  10. Maja

    Kvalitet kostar kanske lite mer (ibland) men så smakar det fantastiskt mycket mer. Har man inte vett på att uppskatta det så är det jäkligt synd att ta upp plats i er fina trädgård o dessutom förpesta en stund av njutning för andra gäster.
    I fortsättningen kan de slinka in på en mack längst motorvägen, köpa något bakeoff o fika i bilen..
    Vi åker in varje gång vi har vägarna förbi Slöinge, både när vi åker från Göteborg o hem igen. Njuter i trädgården en stund o köper gärna med bullar eller bröd för att kunna njuta även hemma. Kunderna har inte alltid rätt o så bra att du stod upp för erat hantverk, kunnande, engagemang o kvalitet. Stor kram!

  11. Gratulera kunden!

    “Du har helt rätt. Jag önskar Dig lycka till för dålig och billig skräpmat är sååå mycket lättare att få tag på.
    Får jag bjuda på en kopp till innan Ni går?”

  12. Birgitta

    Heja dig, Sara!! Du hanterade situationen strålande! Helt obegripligt vilka annorlunda/olika människor det finns, mångfald. Finns många olika djur i vår herres hage. Hälsar Birgitta

Kommentera Per Brunberg