rättsmedel för snarkning cialis Sun utslag rättsmedel viagra rättsmedel ordbok

Backa från väggen i fem steg

frukost_6G8A4279

I fredags var Ante och jag gäster på Företagarna Falkenbergs återkommande frukostmöte med tema familjeliv. Den stora frågan är hur vi som företagare kan skapa oss ett hållbart liv. Och hur gör man rent praktiskt när man känner marken gunga under fötterna? Går det att stoppa en utmattning i tid? Vi åt en god frukost och jag berättade om hur jag i fem steg backade från väggen, som jag var nära att gå in i för några månader sedan.

En större kollaps kan ju bli katastrof inte bara för en själv, utan även för andra runtomkring som är beroende av att allt rullar på. Jag kom till en punkt där jag var tvungen att bli min egen chef. Jag hade bara en månad på mig att bromsa och komma i form inför den högsäsong som är så otroligt viktig för Solhaga.

Så här kommer mina fem steg för den som satt ribban högt i livet och kämpar på i riskzonen. Det här kan praktiseras i större eller mindre skala, beroende på var man befinner sig i utmattningsträsket.

lapp_6735

1. Nödbroms
För att komma igång med en förändring kan det krävas att du tar ett radikalt steg tillbaka. Du kanske försöker peppa dig själv att köra hårt ett tag till, men kanske bör du ändå ta in möjligheten att det kan komma en större krasch.
Själv gick jag hem, tittade i min kalender och funderade över vilka jobbpunkter som var viktigare än hälsan. Svar: Inga. Så jag tog bort alla åtaganden (obs, ALLA, våga vara konsekvent!), planerade om lite, talade om för alla att jag nu skulle ta kompledigt i en månad och att jag inte skulle vara tillgänglig för några kurser eller andra extraprojekt förrän tidigast hösten 2018. För mig var det bra att sätta en tidsram, det blev lättare både för mig och omgivningen att förhålla sig till.
Resultat: Kan ni tänka er att ingen tyckte att jag var en misslyckad svikare. Vilken lättnad. 

natt_6850

2. Sova
Jag läste någonstans att vår tid lider av konstant sömnbrist, vi sover i snitt en timme mindre per natt än på 70-talet och det är verkligen inte ok. För att klara av att stå vid ugnarna i vargtimmen har jag alltid varit noga med att lägga mig exakt åtta timmar innan jag ska upp, det kan alltså vara klockan 18 på kvällen i extrema fall (inte säkert att det går att somna, men vila blir det ändå). Nu blev det ännu viktigare. När jag ska upp extra tidigt sover jag ensam för att inte bli störd. Jag trivs väldigt bra i Antes sällskap, men ärligt talat… han är inte tyst i sömnen. En annan viktig sak är att inte äta några större måltider när det närmar sig läggdags.
Resultat: Energin och livsglädjen kom tillbaka. Att sova minst sju timmar per natt är min allra viktigaste goda vana.

mat_6G8A3075

3. Äta
Efter att ha läst boken Food Pharmacy ändrade jag min kost. Inte så att jag blev asketisk, kan verkligen inte tänka mig ett liv utan croissanter. Det handlade mer om att ha rätt saker i kylen till vardags. Mer råa grönsaker i olika färger, mindre rött kött, alkohol och socker. Här är en typisk lunch, en stor tallrik grönsaker som jag låtit ligga några minuter i kokhett vatten och salt. Gröna blad, fänkål, groddar, olivolja, äppelcidervinäger, syrade grönsaker, stekt halloumi och en näve nötter. Och ett glas Hallands Kombucha till det.
Resultat: Ett jämnare och mycket ljusare humör med färre dippar. Blir i princip aldrig förkyld eller liknande. Äter fortfarande croissant varje morgon utan det minsta dåliga samvete.

P2_7213

4. Storstädning
Det blir lätt att vi bara adderar hela tiden. Det ska vara tillväxt, högre omsättning. Fler anställda. Fler aktiviteter och åtaganden. Fler ägodelar, appar och sociala medier att hålla reda på. Det blir överfullt i både livet och källarförrådet, och inga tomrum finns att vila sig i.
Jag gick igenom vad som kunde tas bort eller begränsas. Skrev ner vilka vanor jag ville bryta, som störde min sinnesro och hindrade mig från att göra det som jag egentligen tycker är viktigt i livet.
Nu skulle skräpet bort, särskilt det skärmrelaterade. Mejl kollades bara på måndagar. Facebook och Instagram max en gång per dag – innan barnen kom hem från skolan. Jag läste papperstidningen på morgonen, men undvek att scrolla genom nyhetsflöden om allt möjligt negativt under dagen.
Ett annat mycket effektivt knep för att ge hjärnan nya influenser – jag började konsekvent lyssna på P2 i bilen. Prova det! Om det dyker upp något som du verkligen inte hade valt att lyssna på, häng kvar och låt det skava i öronen. Att omfamna det okända och obekväma kan ha en frigörande effekt.
Resultat: Med några enkla beslut blev det tid över analoga saker som att läsa böcker, spela piano och träffa de där vännerna som jag lovat att ”vi hörs”. Det var vilsamt att inte kolla likes och ta del av vad alla andra gör. Jag gjorde nya saker och sänkte tempot. Myra lärde mig några grepp på altflöjten så att jag kunde spela duett med henne. Jag upptäckte saker som jag aldrig lade märke till när tillvaron var knökfull.

ljus_6G8A3067

5. Eget rum
Var det egna rummet finns kan vara väldigt olika för oss alla. Det kan vara promenader i naturen eller en hantverkshobby där kropp och själ kopplas ihop på ett vilsamt sätt. Jag började varje dag med att tända ljus och rulla ut yogamattan och sätta på min egen yoga-lista på Spotify, och appen Pocket Yoga i telefonen. Efter det mediterade jag och tränade mig på att helt koppla bort alla tankar.
Resultat: Större lugn och sundare distans till saker och ting. Numera yogar jag inte varje dag. Men rummet som jag har byggt finns kvar och jag kan gå dit när jag behöver.

skogen_7865

Ja, allt detta kanske låter självklart på många sätt, men det är tyvärr ingen enkel sak att bromsa. Jag får påminna mig själv om de här punkterna varje dag, det kräver träning och tålamod att bryta sina mönster.

Idag har det gått exakt ett halvår sedan jag bestämde mig för att pausa från tillväxt och utveckling. Livet är enklare nu med färre sammanhang och saker att hålla reda på, och jag har blivit en trygg nej-sägare. Så fort jag får en förfrågan om att föreläsa eller komma på en nätverksträff kan jag bara hänvisa till lagen om kalenderns tomhet och säga att vi hörs hösten 2018. Istället kan jag tacka ja till saker som dyker upp spontant. Som att gå runt Knobesholmssjön med en fin vän och pausa på en sten.

Visst kan det hända att jag inte får några erbjudanden om spännande föreläsningar, intervjuer och projekt när hösten 2018 kommer. Men just nu känns det helt i sin ordning, för jag vill ändå bara vara hemma och baka bröd på Solhaga. Vi ses snart igen, ta hand om er därute!

4 kommentarer om ”Backa från väggen i fem steg”

  1. Det låter bra Sara! Önskar Dig och familjen en fin höst!
    Idag var nästan sommarvärme ute- underbart! Kram Gizze

    • Sara Wennerström

      Tack detsamma Gizze! Allt gott till dig! :)

  2. Det är inte konstigt att du har ett – eller flera – framgångsrikt företag. Jag blir alltid lika imponerad av din förmåga att planera och se till både helheten och detaljerna. Önskar att jag kunde vara lika analytisk. En fråga dock. Hur kan du bara bestämma dig för att gå och lägga dig? Jag kan aldrig gå och lägga mig förrän jag är “sovtrött som jag brukar säga. Går jag och lägger mig innan dess ligger jag bara och vrider och vänder mig. Är alltid avundsjuk på min man som kan göra precis som du. Men han kan inte förklara varför det fungerar, han “bara somnar”.

    • Sara Wennerström

      Hej Asta, tack för fina ord. Jo, det där med att lägga sig, man får helt enkelt acceptera att man kanske inte somnar direkt och inte störa sig för mycket på det. Det tar lite tid att skapa nya vanor och i början kan det vara stökigt. Sedan gäller det att jobba upp tröttheten under dagen, gärna med lite extra dagsljus (vilket främjar produktionen av sömnhormonet melatonin som du behöver till kvällen), bra mat och fysisk ansträngning. Välj en god bok eller en bra teve-serie, och du kommer att längta till läggdags. :)

Kommentera Asta